Wat is Crossfit?

Crossfit is een intensief en afwisselend trainingsprogramma dat echt zorgt voor totale fitheid. Crossfit is bewezen effectief en efficiënt te zijn, maar ook hard werken met als beloning een gezond, sterk en fit lichaam. Je traint met Crossfit de functionele bewegingen, waarbij het gehele lichaam betrokken is: tillen, gooien, duwen, trekken, stoten, klimmen, springen en rennen. Crossfit gebruikt onder andere oefeningen uit het Olympisch gewichtheffen, gymnastiek en duursporten (o.a. lopen, roeien en zwemmen). Functionele bewegingen worden constant gevarieerd uitgevoerd met een hoge intensiteit. Dat is Crossfit!

Meedoen met een proefles?

Is Crossfit ook iets voor mij?

Crossfit is geschikt voor iedereen. Iedereen traint dezelfde technieken en bewegingen. Bij het uitvoeren van de oefeningen wordt de weerstand en intensiteit individueel aangepast door een gekwalificeerde coach. Crossfit is veelzijdig, doorbreekt routine, stimuleert en staat voor plezier tijdens het trainen. Het trainingsprogramma (Workout Of the Day, WOD) is iedere dag anders, maar altijd intensief in relatie tot jouw kunnen. De intensiteit stimuleert niet alleen je fysieke fitheid, maar ook je mentale veerkracht. Bij Crossfit train je vooral in een groep en dit zorgt voor plezier, samenwerken en draagt bij aan het gezamenlijke doel. Door de totale fitheid die je bereikt met Crossfit, ben je optimaal voorbereid op het onverwachte in het leven. Crossfit is een trainingsprogramma dat internationaal veel gebruikt wordt voor leden van militaire eenheden, politie, brandweer en andere fysiek zware beroepen. Ook in Nederland gebruikt bijvoorbeeld het Korps Mariniers de principes van Crossfit steeds meer binnen de opleiding en de training.

Welke eigenschappen worden er getraind?

Crossfit werkt niet met ingewikkelde apparaten die zorgen voor geïsoleerde, kunstmatige bewegingen. Crossfit werkt met functionele bewegingen. Met Crossfit worden 10 fysieke eigenschappen van het lichaam getraind:

  • Cardiovasculair vermogen
  • Uithoudingsvermogen
  • Kracht
  • Flexibiliteit
  • Power
  • Snelheid
  • Coördinatie
  • Beweeglijkheid
  • Balans
  • Nauwkeurigheid
Om deze 10 fysieke eigenschappen te trainen is een goed voedingspatroon van groot belang. Fysieke en mentale prestaties tijdens Crossfit en in het dagelijks leven beginnen in de basis met de juiste voeding.